Higher education research

Papers on higher education

Webbasierte Lernplattformen als Schnittstellen zwischen Didaktik und Administration. Ein Plädoyer für die Nutzung eines bislang vernachlässigten Potentials internetgestützter Lernoberflächen in den Geistes- und Gesellschaftswissenschaften“, in: Neue Medien als strategische Schrittmacher an der Universität Freiburg. Wie Informations- und Kommunikationstechnologien Verwaltung, Lehre und Forschung verändern, hg. von Gerhard Schneider u.a., Freiburg 2007, S. 143–148.

Natürlich, eine alte Handschrift. Forschendes Lernen in der Geschichtswissenschaft“, in: Forschendes Lernen im Studium. Aktuelle Konzepte und Erfahrungen, hg. von Ludwig Huber, Julia Hellmer und Friederike Schneider (Motivierendes Lehren und Lernen in Hochschulen: Praxisanregungen, Bd. 10), Bielefeld 2009, S. 70–78.

C 2.16: Vom Frontalunterricht zum forschenden Lernen. Kompetenzorientierung, Individualisierung und Praxisrelevanz in der universitären Lehre“ (zusammen mit Santina Battaglia), in: Neues Handbuch Hochschullehre, hg. von Brigitte Berendt, Hans-Peter Voss und Johannes Wildt, Berlin 2010, S. 1–22.

Forschendes Lernen und Medien. Ein Beispiel aus den Geschichtswissenschaften“ (zusammen mit Mandy Schiefner und Peter Tremp), in: Digitale Medien für Lehre und Forschung, hg. von Schewa Mandel, Manuel Rutishauser und Eva Seiler Schiedt (Medien in der Wissenschaft, Bd. 55), Münster u.a. 2010, S. 95–105.

Die ,Wikinger‘ als Lernanlass in der Geschichtslehrerbildung. Theoretische Überlegungen und erste empirische Befunde einer Studie zur Graduierung von Kompetenzen geschichtsdidaktischen Denkens“ (zusammen mit Nicola Brauch), in: Zeitschrift für Geschichtsdidaktik 10 (2011), S. 117–130.

„Forschendes Lernen in der Geschichtswissenschaft“ (zusammen mit Stephan Bruhn und Fiona Fritz), in: Forschendes Lernen: Wie die Lehre in Universität und Fachhochschule erneuert werden kann, hg. von Harald A. Mieg und Judith Lehmann, Frankfurt a.M. 2017, S. 325–334.

„Forschendes Lernen in Geschichtswissenschaft und Geschichtsstudium. Kompetenzen – Rahmenbedingungen – Projekte – Perspektiven“ (zusammen mit Stephan Bruhn und Fiona Fritz), in: Forschendes Lernen in den Geisteswissenschaften, hg. von Margrit E. Kaufmann, Ayla Satilmis und Harald A. Mieg, Stuttgart 2018, S. 105124.

„Inquiry-based learning in history“ (zusammen mit Stephan Bruhn und Fiona Fritz), in: Inquiry-Based Learning – Undergraduate Research: The German Multidisciplinary Experience, hg. von Harald A. Mieg, Stuttgart 2019

 

Higher education lectures and workshops

Humanities workshop (with Dr Peter Tremp, University of Zurich)
Workshop and lecture at the conference on “Exzellentes Studieren – Forschendes Lernen an Hochschulen” (Excellent studying - research-based learning at universities) by the Körber Foundation in Hamburg on 7 November 2008

Research-based learning in the humanities
Lecture at the conference on “Forschendes Lernen/E-Forschendes Lernen” (Research-based learning / research-based E-learning) by the University of Zurich on 30 October 2009

Self-controlled learning as a challenge
Lecture at the conference on “Selbstgesteuertes Lernen in Gruppen. Begründungen, Konzepte, Grenzen” (Self-controlled learning in groups. Justifications, concepts, limits) by the University of Education in Freiburg on 11 January 2010

Research-based learning and the media. An example from the historical sciences
(together with Mandy Schiefner, University of Zurich, and Peter Tremp, University of Zurich)
Lecture at the annual conference by the Gesellschaft für Medien in der Wissenschaft (Association for media in science) “Digitale Medien für Lehre und Forschung” (Digital media for teaching and research) in Zurich on 14 September 2010

Sustainable teaching
Participation in the podium discussion at the kick-off event by PerLe (Projekt erfolgreiches Lehren und Lernen - Project for successful teaching and learning) at Kiel University on 21 November 2012

Project introduction: FOGEL. Forschende Geschichtslehrer/innen (Researching history teachers)
(together with Prof. Dr Nicola Brauch, Ruhr University in Bochum)
Lecture at the opening symposium for the Zentrum für empirische Bildungsforschung in den Geisteswissenschaften (Center of Humanities in Education) at Kiel University on 25 February 2014

Development indicators for measuring the ability of future history teachers to pose questions
(together with Prof. Dr Nicola Brauch, Bochum, Christian Manger, Kiel, Imke Just, Bochum, and Andreas Seifert, Lüneburg)
Lecture as part of the GEBF - Society for Empirical Educational Research conference in Bochum on 12 March 2015

 

Higher education projects

Coordinating the project with students: “An old manuscript, of course. Editing medieval and early modern sources”
(WS 2006/07 – SS 2007)

Coordinating the project with students: “Catholic chronicles of the Reformation period in the German south-west”
(together with Prof. Dr Dietmar Schiersner, Department of History at the University of Education Weingarten)
(WS 2008/09 – SS 2012)

Coordinating the project with students: “The Hohenlohe Land in the Middle Ages”
(together with Dr Thomas Kreutzer, Hohenlohe Land archivist)
(SS 2009)

FOGEL. Forschende Geschichtslehrer/innen (Researching history teachers)
Historical-didactic project, funded by PerLe (Projekt erfolgreiches Lehren und Lernen - Project for successful teaching and learning) at Kiel University as part of the Federal Ministry of Education and Research’s (BMBF) Quality Pact for Teaching support initiative
(together with Prof. Dr Nicola Brauch, Ruhr University in Bochum)
(since WS 2013/14)

The Middle Ages - domain-specific professional competence of teachers and teacher-training degrees on offer in the BA/MA of Education (History) at Kiel University
Historical-didactic project as part of Kiel University’s support initiative “CAU-LIB - Lehramt in Bewegung” (Teacher-training in motion) (together with Prof. Dr Dr Gerhard Fouquet and PD Dr Gabriel Zeilinger)
(since WS 2015/16)